Taxonomia a obiectelor reprezinta o
clasificare sistematica a finalitatilor procesului de invatamint.Obiectivul
este o reflectare anticipata a rezultatului invatarii ce se produce in cadrul
unei secvente educationale,concentrindu-se nu copiati asupra rezultatului la care trebuie
sa ajunga intr-o secventa determinata proiectindu-l sub forma unui
"dat" care poate fi detectat si evaluat.
Scopul se concentreaza asupra desfasurarii actiunii
anticipindu-i etapele si operatiile prin prisma unei finalitati generale mai
indepartate.
Formularea obiectivelor operationale tin de unele cerinte
ca:
·
sa fie clare,explicite atit cit pentru elev cit si pentru profesor;
·
sa fie accesibile majoritatii elevilor si realizabile in interval de timp
efectiv;
·
sa corespunda particularitatilor de virsta a elevilor si pregatirii
anterioare;
·
sa nu fie prea numeroase;
·
sa desrcie un compartiment observabil si masurabil(nu se admite verbul
"sa poata" si "sa cunoasca";
·
sa vizeze o operatie singulara;
·
sa fie transmisibile de la situatii pedagogica la o situatie reala de
viata;
·
sa reflecte activitatea elevului si si nu al profesorului.
Una din cele mai cunoscute taxanomii,este taxanoimia
lui Benjamin Bloom, bazata pe obiective cognitive,care poate fi
complectata de taxonomia lui Krathwohl, bazata pe domeniul activ si
taxonomia lui Simpson, domeniu psihomotor.
Pentru fiecare domeniu sunt identificate competente care
marcheaza cresteri pe fiecare din acestea niveluri. Bloom a identificat
stadiile invatarii urmarind firul logic al gindirii.Inainte de orice trebuie sa
cunosti conceptul,apoi sa-l inveti,apoi sa-l poti aplica ,sa-l poti analiza,sa
fii capabil sa sintetizezi si sa-i evaluezi.
In 2001 ele au fost revezuite si
formulate sub forma unor verbe.
- A tine minteta
recunoaste,a descrie,a identifica,a numi,a gasi.
- A intelege,a
interpreta,a sumaliza,a parafraza,a clasifica,a compara,a explica,a
exemplifica.
- A aplicat,a
implementa,a folosi,a executa.
- A analizat,a
compara,a organiza,a atribui,a sublinia,a structura,a integra.
- A evaluat,a
verefica,a critica.a experementa,a judeca,a testa,a monotoriza.
- A creat,a
construi,a planifica,a inventa,a face.
Pentru domeniu afectiv
(Krothwohl) el incadreaza:
- Receptare;
- Reactie sau
respuns;
- Valorizare;
- Organizare;
- Caracterizare;
- Evaluare.
Pentru domeniu psihomotor (Simpson):
- Perceprtie
(percepere);
- Dispozitie;
- Reactie
dirijata;
- Automatism;
- Reactie
complexa;
- Evaluare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu