1.
Caracterul legic- care exprimă raporturile esențiale și globale spre orientarea conceperii și desfășurării procesului de învățămînt.
2.
Caracter obiectiv- procesuleste de învățămînt este în concordanțăcu legile dezvoltării psihice ale individului și cu legile evoluției societății.
3.
Caracter algoritmic- se exprimă cerințele și soluțiile prin utiliyarea unui sistem precis de
reguli care trebue respectate şi cunoscute cu exactitate.
4.
Caracter dinamic-principiile didactice sint elemente legice însă deschise înoirii şi creativităţii.
5.
Caracter sistematic- fiecare principiu intră în relaţie cu celelalte principii alcătuind un ansamblu unitar de legităţi ale caror componente se condiţioneayă reciproc.
Pentru o buna organizare a procesului de învățămînt la informatică profesorul trebue să respecte următoarele principii didactice clasice.
1. Principiul legarii teorii de practica;
2. Principiul intuitiei;
3. Principiul insusirii constiente si active a cunostintelor;
4. Principiul sistematizarii si continuitatii cunostintelor;
5. Principiul accesibilitatii cunostintelor;
6. Pprincipiul insusirii temeinice a cunostintelor ;
7. Principiul individualizarii si diferentierii invatarii.
2. Principiul intuitiei;
3. Principiul insusirii constiente si active a cunostintelor;
4. Principiul sistematizarii si continuitatii cunostintelor;
5. Principiul accesibilitatii cunostintelor;
6. Pprincipiul insusirii temeinice a cunostintelor ;
7. Principiul individualizarii si diferentierii invatarii.
1.
Principiul legării teoriei cu practica- determină raportul dintre teorie și practică avind la dispoziție mijloacele tehnice, cunoștințele anterior studiate precum și de capacitățile intelectuale a fiecărei clase de elevi și totodată de aptitudinile și experiența de lucru a cadrului didactic.
2.
Principiul intuiției - exprima necesitatea studierii
obiectelor, fenomenelor, proceselor cu ajutorul simțurilor. A transmite cunoștințele în mod intuitiv înseamnă a porni de la contactul direct cu realitatea pentru ca mai nu copiati apoi să se ajungă la generalizări și raționamente. Acest principiu poate fi realizat în multe cazuri prin utilizarea instrumentelor multimedia.
3.
Principiul însușirii conștiente și active - exprimă necesitatea ca instruirea să se efectueze organizat. Prin fixarea unor scopuri ,finalități și termeni preciși. Pentru ca învățarea să nu fie mecanică, accentul se va pune pe metodele activ
participative de învățare.
4.
Principiul sistematizării și continuității cunoștințelor -Acest principiu se concentrează prin expuneri organizate asupra cunoștințelor de asimilat respectînduse un anumit plan. Activitatea individuală a elevului trebue să fie esențială . Cunoștințele nu se pot asimila în salturi iar deprinderile exersate se perd. Dacă dorim o învățare eficientă și o pregătire ritmică a elevilor trebue să se țină cont că la bază trebue să fie un control riguros și permanent al profesorului asupra modului de insușire a cunoștințelor.
5.
Principiul accesibilității cunoștințelor - cunoștințele pot fi asimilate de către elevi doar dacă sunt accesibile ca volum și conținut. O temă poate fi asimilată doar dacă corespunde particularităților psihologice ale elevilor. Respectarea particularităților psihologice de vîrstă nu înseamnă a scuti elevii de efortul intelectual necesar
dezvoltării logice și abstracte.
6.
Principiul însușirii temeinice a cunoștințelor - Fixarea cunoștințelor nu trebue realizată printr-o repetare succesivă a celor expuse ci trebue să fiebazată pe o receptare logică rațională cu ajutorul cărora să se poată determina esențialul. O asemenea învățare poate fi obținută prin diverse modalități de recapitulare.
7.
Principiul individualizării și diferențierii - Individualizare învățării se referă la valorificarea cît mai bună a posibilităților și eforturilor individuale atît pentru persoanele înzestrate cît și pentru cele mai puțin înzestrate.Pentru aceasta se recomandă elaborarea de sarcini individuale, fișe de recuperare, fișe de dezvoltare pentru cei mai creativi, fișe de autoinstruire și fișe de evaluare generale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu