sâmbătă, 15 noiembrie 2014

Lectia-forma fundamentala a procesului de instruire la informatica


         Lectia- este forma fundamental a procesului de invatamant in care se desfasoara activitatea elevilor sub conducerea cadrului didactic intr-o unitate de timp delimitate. Lectia se desfasoara intr-o succesiune de etape care confera o anumita structura, tipul de lectie se staileste in functie de material de studio si proiectarea propriu-zisa a materiei date.

 Principalele tipuri de lectie sunt
Lectia de transmitere (insusire a cunostintelor), care are structura:
     Momentul organizatoric (MO)- asigura conditiile unei une desfasurari a lectiei (2-3min);
 Pregatire pentru tema noua- actualizarea unor cunostinte anterior dobandite, care sunt necesare pentru studiul temei noi;
  Anuntarea subiectului lectiei- deseori se propune o metoda accesibila pentru a-i motiva pe elevi si ai cointeresa pentru studiul temei propuse;
   Transmiterea cunostintelor- ocupa cea mai mare parte a timpului fiind utilizate strategii specific, iar activitatea de invatare este dirijata de catre professor prin prezentarea noului continut, tinindu-se cont de activismul elevilor, pentru aceasta lectie;
  Fixarea cunostintelor- poate fi realizata prin conversatii sau aplicatii practice;
  Explicarea si anuntarea temei pentru acasa.
Valente ale acestui tip de lectii pot fi lectia: prelegere, dezbatere, introductive sau vizita.
Lectia de formare de priceperi si deprinderi, care are structura:
  MO;
  Anuntarea suiectului lectiei;
  Actualizarea (prezentarea) unor cunostinte ce prezinta suportul theoretic al exersarii;
  Explicarea si demonstrarea modelului actiunii de executat (realizate de regula de cadrul didactic in vederea formarii la elevi a actiunilor indicate);
  Exersarea propriu-zisa (se realizeaza sub indrumarea profesorului, iar mai apoi sub forma unor exercitii variate de catre elevi, aceste exercitii sunt dotate si gradate);
  Evaluarea rezultatelor obtinute.
Lectia de recapitulare si sistematizare a cunostintelor, care are structura:
  MO;
  Anuntarea subiectului de recapitulare;
  Recapitularea propriu-zisa- care poate fi efectuata in baza unei conversatii dupa un plan anumit sau expunere, sinteza de catre cadrul didactic;
  Aprecierea rezultatelor.
Acest tip de lectie urmareste consolidarea, sistematizarea si uneori chiar completarea cunostintelor si deprinderilor elevilor. Se organizeaza la sfarsitul unui capitol, la sfarsitul semestrului sau a anului scolar, sau chiar si la inceputul unui nou an scolar inainte de a fi efectuata evaluareainitiala.
Lectia de evaluare a performantelor scolare, care are structura:
  MO;
  Anuntarea subiectului de evaluare;
  Evaluarea propriu-zisa;
  Aprecieri generale, concluzii, recomandari.
Are ca functie diagnoza si conexiunea inversa a cunostintelor, priceperilor, deprinderilor obtinute. Variante: verbala, cu ajutorul calculatorului, probe scrise.
Lectia mixta (combinata), care are structura:
   MO;
  Verificarea cunostintelor si deprinderilor anterior studiate;
  Pregatire pentru tema noua;
  Anuntarea subiectului lectiei;
  Transmiterea noilor cunostinte;
  Fixarea cunostintelor;
  Anuntarea si explicarea temei pentru acasa.
 
Dupa numarul de elevi care participa la realizarea sarcinii, activitatea elevilor poate fi organizata:
  Frontal (clasa intreaga)- desemneaza modul de organizare in care profesorul lucreaza direct cu clasa intreaga. Un dezavantaj al acestei modalitati este ca elevii au un rol mai mult pasiv si nu exista posibilitatea de diferentiere a instruirii.
  Grupuri- presupune ca grupele sunt constituite prin divizarea colectivului si functioneaza doar pe parcursul realizarii unei sarcini, fiecare grupa isi desfasoara activitatea independent de cealalta prin cooperarea dintre memrii sai.
  Individuala- presupune ca fiecare elev realizeaza sarcini scolare independent, adia rezolva, studiaza…,sarcinile de lucru in acest caz pot fi comune, sau differentiate pe categorii de la cel mai slab pana la cel mai puternic sau individualizate.
                                                  Alte forme de organizare sunt:
 
  -Consultatii;
  -Ore optionale;
  -Cercuri pe materii;
  -Jocuri si concursuri scolare;
  -Serbari scolare;
  -Intalniri cu personalitati din domeniul stiintei si tehnicii;
  -Excursii si vizite didactice;
  -Activitati cultural-distractive;
  -Vizionari de spectacole, filme.
 
                                                       Alte tipuri de lectie sunt:
 
      Lectia ERRE( evocare-realizarea sensului-reflectie-extindere), care are structura:
  Evocare; - se provoaca interesul, se stimuleaza elevul pentru a se gandi la cee ace stie si poate se faca, la aceasta etapa ca de obicei se stabilesc obiectivele invatarii, care permit formarea cunostintelor, abilitatilor si atitudinilor celui ce invata nu copiati.La acesta etapa e necesara implicarea activa a elevilor, datorita careia ei devin constienti de propria lor gandire si-si formeaza limbajul propriu.
  Realizarea sensului; - cel care invata vine in contact cu noile informatii sau idei, aceasta faza de invatare permite profesorului sa aiba o influienta mai redusa asupra elevilor si sa-si mentina in mod activ si independent staraduinta de a-si forma noi concepte. Aceasta etapa permite elevilor sa-si mentina interesul care a fost stability in faza de evocare.Rolul profesorului la aceasta etapa este doar de a monitoriza acasta activitate. Subiectul lectiei se va realiza prin diverse activitati care sunt relevante pentru obiectivele stabilite.
  Reflectia;- aceasta etapa permite sa se consolideze cunostintele noi sis a-si restructureze active schema de invatare, pentru a include in ea unele concept noi, aceasta etapa permite sa aiba loc invatarea durabila, caracterizata de schimbarea propriu-zisa, care permite formarea unui nou set de comportamente sau a unor convingeri noi. Totodata aici este bine sa ne amintim si sa intelegem toata experienta parcursa in activitate.
Extinderea(in caz de necesiate) – faza aceasta reflecta sistemul de cunostinte, abilitati si atitudini, care permit formarea unor competente si este nevoie de a le aplica in diverse situatii de integrare. Sarcina acestei etape este de a implica elevii in conditii de integrare autentice, adica de a rezolva situatii reale din viata care stimuleaza stimularea resurselor externe si interne ale elevilor. La aceasta etapa se propun studii de caz, elaborare de proiecte(individuale sau in grup), care sunt realizate nu pe parcursul unei lectii.


 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu