marți, 18 noiembrie 2014

Evaluarea la informatica.Evaluarea initiala, formativa si sumativa.Elaborarea matricii de specificatie si baremului de notare.

                     Conform teoremei educationale evaluarea reprezinta o actiune care consta in raportarea rezultatului obtinut la un sistem de criterii specifice.Actual evaluarii presupunem 2 componente distincte:
·  masurarea;
·  aprecierea rezultatelor scolare.
     Obiectul de studiul informatica prin continutul si formele de organizare permite aplicarea celor mai avansate forme si metode de evaluare incepind de la observarea pina la utilizarea calculatorului pentru testarea, cunostintelor. Metode contemporane presupun urmatoarele tehnici de evaluare
1. Chestionarea orala;
2. Lucrarile scrise;
3. Testele docimologice;
4. Verificarea cunostintelor prin lucrari practice;
5. Verificarea cunostintelor prin utilizarea calculatorului;
6. Proiectele si portofoliile;
7. Examenele;
Fiecare din aceste tehnici isi au avantaje si dezavantajele sale.
Cele mai avantajoase tehnici de verificare a cunostintelor sunt testele docimologice avantajele acestui tip ar fi:
1. intr-un timp scurt profesorul poate evalua toti elevii clasei,poate diagnostica lacunele in invatare-predare si imbunatati acest proces;
2. itemii utilizati sunt usor de construit,iar raspunsul sa corespunda rezultatelor invatarii urmarit de catre profesor;
3. intr-un interval de timp redus poate fi verificat un volum mare de informatie;
4. elevul poate cuprinde o gama larga de continuturi studiate;
5. acest tip de teste impun elevii sa fie pregatiti permanent.
Teoria si practica elevul evidentiaza mai multe criterii pe baza carora pot fi clasificati itemii inclusi in teste docimologice unul din nu aceste copiati criterii cel mai des utilizat este al gradului de obiectivitate in functie de aceasta itemii pot fi clasificatii in 3 mari categorii:
1. itemi obiectivi;
2. itemi semiobiectivi;
3. itemi subiectivi(raspuns deschis).
1.Itemi obiectivi-asigura un grad inalt de obiectivitate in masurarea rezolvarii scolare raspunsului asteptat este bine determinant ca si notarea acestuia,acest tip incadreaza urmatorii itemi:
                               1)cu alegere  duala;
                               2)cu alegere multipla;
                               3)cauza efect;
                               4)de tip pereche.
2.Itemi semiobiectivi-permit ca raspunsul asteptat sa nu fie intotdeauna unic determinant modalitatea de corectare inducind uneori mici deferente de la un corector la  altul,astfel de itemi sunt:
                                            1)cu raspuns  scurt;
                                            2)intrebari structurate.
3.Itemi subiectivi-solicita un raspuns amplu care permite valorificarea cunostintelor elevilor sunt usor de construit insa trebuie sa se tina cont de modul de elaborare a  schemei de notare itemii sunt:
                                1)rezolvarea de problema;
                                2)eseul structurat;   
                                3)eseul nestructurat.  


 Putem clasifica forme de evaluare in functie de timpul cind se aplica acestea:  
  
1) Evaluarea initiala - conduce  la formarea unei imagini despre bagazul de cunostinte al elevului (cu care porneste la drum).
  Evaluarea initiala ne permite sa determinam ce cunostinte are elevul inainte de al invata ceva nou astfelde evaluare se efectueaza la inceputul unui curs nou. 

                  2) Evaluare formativa(continua) -se aplica pe intreaga durata a programului de studiu in cadrul fie a lectiilor fie invatare,aceasta forma de evaluare ne permite sa determinam daca procesul de instruire este eficient si totodata previne insuccesul unor elevi.

                   3)
 Evaluare sumativa -forma de evaluare traditionala efectuata la sfirsitul fiecarei unitati de invatare semestru sau ani de studiu,cuprinde intreaga materie rezolvata,unele astfel de evaluari nu reflecta intotdeauna adevarul nivel de performanta a el. insa are efecte pozitive asupra capacitatilor fiecarui elev.
Pasii in elaborarea unui test de evaluare:
                     a) proiectarea matricei de specificatii;
                      b) stabilirea competentelor specifice/subcompetentelor care urmeaza sa fie evaluate;
                      c) elaborarea obiectivelor de evaluare derivate din subcompetentele evaluare;
                      e) alegerea tipului de itemi si construirea itemilor;
                       f) elaborarea baremului de carectare;
                      g) elaborarea schemei de notare;

Pasii de creare a matricei de specificatii:
                       a) profesorul decide ce competente/subcompetente va evalua;
                       b) profesorul decide care este ponderea
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu